Mediaoppaan mukaan segmentoituminen tarkoittaa mediayleisön jakautumista eri mediakanaville kutakin kohderyhmää kiinnostavan, sille profiloidun tarjonnan pohjalta. Segmentoituminen johtuu mediatarjonnan erikoistumisesta ja valinnanmahdollisuuksien kasvamisesta. Niemisen ja Pantin mukaan segmentoitumista ohjaa median halu luoda ja kontrolloida uusia kuluttajamarkkinoita ja välittää mainostajille sopivia yleisöjä.
Niinpä latasin tablettiini Ylen Uutisvahdin, johon voin valita haluamani aihealueet. Voin seurata minua kiinnostavaa uutisvirtaa, tällä hetkellä esimerkiksi Jämijärven tuhoisan lento-onnettomuuden uutisointia. Jääkiekko- ja muut urheilu-uutiset eivät näy omassa uutisvahdissani, niistä riittää sanomalehtien otsikoiden seuraaminen.
Yllättävän tulokulman segmentoitumiseen tarjosi lehtiuutinen, jonka otsikko oli ”Massadata auttaa kirkkoa tavoittamaan ihmiset” (HS 16.4.2014). Massadatalla, isolla datalla eli valtavien tietomassojen analysoinnilla liike-elämä pyrkii kehittämään myyntiään ja markkinointiaan sekä saamaan uusia asiakkaita.
Hieman yllättäen on lehden mukaan tietomassojen hyödyntämisen kärkeen noussut evankelis-luterilainen kirkko. Kirkkokansa on Kotimaa-yhtiön kartoituksen perusteella jaoteltu erilaisiin segmentteihin, ja sen avulla seurakunnat voivat suunnitella palveluitaan ja viestintäänsä. Runsaalle 5 000 suomalaiselle esitettiin 880 kysymystä, joista 330 liittyi kirkkoon. Tuloksista on rakennettu työkalu, joka on kytketty jatkuvasti päivittyvään väestötietojärjestelmään. Karttasovelluksen avulla seurakunnat näkevät, minkälaista segmenttiä kullakin alueella on, ja papit voivat miettiä, miten kutakin ryhmää kannattaa lähestyä.
Vantaankosken seurakunnan kirkkoherran mukaan kirkon sanoman ei silti tarvitse muuttua. ”Toiveena on, että kirkko osaisi sanoittaa sanomaansa ja tulla kuulluksi.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti