Opettajan ammattitaidossa yhdistyy substanssitieto pedagogiseen tietämykseen, kuten Leena Vainio määrittelee. Opettajat ovat saaneet laajan peruskoulutuksen molempiin. Ammattitaidon ylläpitäminen vaatii aina vain enemmän, maailma muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Erityisen vaativa askel on TVT:n omaksuminen opetusvälineeksi tai paremminkin opiskelun välineeksi. Edellinen lause sisältää mielestäni asian ytimen: on siirryttävä opetuksesta opiskelun ohjaamiseen, ja se on korkea kynnys joillekin opettajille. Kognitiivisen asiantuntijuuden rinnalle tulevat sosiaalinen asiantuntijuus ja uuden tiedon luomisen asiantuntijuus. Näihin TVT antaa aivan uusia mahdollisuuksia, mutta kaiken tämän omaksuminen ja käyttöönotto ei käy hetkessä.
Meillä tähän muutokseen on annettu edellytykset, kaikki lukion aloittavat saivat syksyllä miniläppärin, ja lisäksi hankerahaa käytettiin sekä teknisen että pedagogisen tuen antamiseen opettajille. Koulutusta on runsaasti saatavilla ja opettajat ovat siihen ahkerasti osallistuneet. VESO-päivät ja osa opettajain kokousten ajasta on käytetty hyväksi. Toisen vuosikurssin opiskelijoista on valittu IT-tutoreita, jotka ohjaavat ykkösten miniläppärien käyttöä.
Olemme yrittäneet lisätä vertaistukea sekä opettajien asiantuntijuuden lisäämisessä että opiskelijoiden työskentelyssä. Opiskelijakunnalta tuli jopa ehdotus vertaistuen järjestämisestä ennen koeviikkoa. Voisiko sen järjestää TVT:n avulla vai antaako saman pöydän ääressä istuminen jotain olennaisen tärkeätä oppimistilanteeseen? Näitä pohdimme, kun yritämme vastata opiskelijoiden toivomukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti